De belg! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Jan Sas - WaarBenJij.nu De belg! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Jan Sas - WaarBenJij.nu

De belg!

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

06 April 2006 | Nederland, Groningen

Laatste stagedag van de week voorbij. Voor één keer gaat de tijd gewoon vooruit, ik kijk namelijk uit naar het weekend; de mama en de papa op bezoek, wat ongetwijfeld een blij weerzien zal zijn en te kort.

Nachtshiften kunnen wel eens langer duren dan degene die ik hier beleefd heb.Heb mezelf volgende week nog drie nachten gegeven, kwestie van nog wat leuke nachtwerkervaringen te hebben voor ik mezelf in de verpleegkunde stort.

In het ziekenhuis loopt alles goed, ik voel me er goed, wordt naar waarde geschat, en heb redelijke bewegingsruimte. Ben ook ver bekend als De Belg. Klinkt beetje als een Bad guy uit een kinderserie, maar toch, een titel die met waarde moet gedragen worden. Ik probeer me dan ook helemaal als Belg te profileren, om zeker aan de verwachtingen te voldoen.

Mijn Vlaamsche uitspraak zorgt voor menige lach. Het went, maar het heeft even geduurd voor ik gewoon was dat iedereen om me moest lachen  Ik moet erbij zeggen dat ik meestal niet weet waarom ze in de lach schieten, dus sta dan beetje verwonderd te kijken. Als mijn werkbegeleidster (Wendelke) dan naar me kijkt, krijgt ze zelfs tranen in de ogen. Heb een raar effect op de mensen hier vermoed ik...

Zo gaat het ook telkens weer als ik aan de telefoon moet komen. Meestal familie die wil weten hoe het met de patiënt gaat na een onderzoek.
“Hallo, met jan, verpleegkundige afdeling Oost 1”
Stilte... Dit hadden ze niet verwacht... Een vraag of haar man al van het onderzoek is.
“Ja zenne, dien hebbek al zien passeren”, zeg ik met enthousiaste stem.
Langere stilte... Ik vermoed een mengeling van verbazing; vertaling en onzekerheid.
In de kamer zie ik hoofden even omdraaien, die met interesse en een diepe glimlach het gesprek beginnen volgen.
Een vraag hoe het onderzoek verlopen is... Deze vraag is van een andere moeilijkheidsgraad, maar ik laat me niet uit m’n lood slaan en ik haal m’n Nederlands boven.
“Nou, den uitslag vant onderzoek is nog ni bekend, maar ge kunt al wel langskomen hoor. Uwe man moet nog wel een paar uur in bed ligge, mor veu de rest moktem et goe.
Het blijft langer stil aan de overkant. Ik zie de blikken in mijn richting kijken met glazige pretoogjes en een rare lach. Blijkbaar was dat niet nederlands genoeg.
Aangezien het stil blijft, vraag ik nog of er nog vragen zijn.Een snelle ‘nee’, gevolgd door ‘doei’ en puuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut... Ik moet duidelijk werken aan m’n communicatievaardigheden in Nederland.
Nugoed, ik versta hun Grunnings ook niet. Lee baa de grondsen stoetjnkauwrij? Hâan? Schuddeldaukje? Iemand? Nou, ik ook niet...

In real life is het nog leuker. Als stagiair mag ik de patiënten opnemen. Aangezien de administratie eerst in orde moet zijn, zet de secretaresse de patiënt en hun familie dan bij de zetels, met de mededeling: “Onze Belg komt u zo verder helpen.” Met een blik van verbazing en angst zie ik hen dan naar hun familie kijken. Een Belg, hier in Grunningen? Ook dat nog. Kan die dat wel? Waarom zit die hier?

Ik vind het leuk ze zo een tijdje te laten sudderen, ook niet te lang, het blijven hartpatiënten.
Als ik aankom zie ik ze nog denken: Oef,we hebben geluk, maar als ik dan mijnen mond opentrek kijken ze me met verbaasde ogen aan. Pfft, Net alsof ze niet gewaarschuwd werden!

Natuurlijk doe ik er dan nog een schep bovenop. Net zo onduidelijk praten dat ze maar een paar woorden verstaan, en verder behelpen met gebarentaal.
Later maak ik dat ruimschoots goed door mijn eigen lieve zelf te zijn, en de mensen een aangenaam verblijf te verzorgen.

Als ik dan terugkom van m’n vrije dagen, passeer ik de kamers en hoor ik gefluister: Daar, de Belg. Zou die vandaag bij ons komen?
Het is leuk als je faam je voorgaat, de hele afdeling kent me. Het is altijd een belevenis als die Belg de kamer binnenkomt, en het valt nog veel meer mee als die zijn werk behoorlijk lijkt te kennen.
Ik voel me ook geweldig goed in m’n vel, en kan naar hartelust theatraal en uitbundig doen. Dat doen ze hier zelf ook, dus ik kan me volledig laten gaan, kan volledig mezelf zijn, kan ik nog meer wensen?
Ik heb ontdekt wat mijn grootste zorg is: Het kiezen van leuke nummers om te beluisteren als ik naar het ziekenhuis fiets. Tot een kwartier sta ik te zoeken in welke muziek ik die dag zin heb. Ik kan met een gerust hart zeggen dat ik gelukkig ben 

Stress voor eindwerk en verslagen heb ik niet. Ik zou zelfs zeggen dat ik ze met enig “plezier” doe.. Klinkt dit gezond?

Kleine zijnoot: het is niet allemaal rozegeur en maneschijn. De was stapelt zich een beetje op. Maar eigenlijk, om dat nu echt een zorg te noemen, dat is het dan weer te ver gaan zoeken... Ik denk dat ik alles nog wel kan hergebruiken de tijd dat ik hier ben.... 

Groetjes vanuit regenachtig Groningen,
Dikke knuffels
Kussen
Jan

  • 06 April 2006 - 18:24

    Leentje:

    Lieve Jan,
    Blij te horen dat je ginder gelukkig bent... 1 ding wil ik je toch nog zeggen > ben je wel écht zeker van je toekomst als verpleger? Volgens mij ligt je roeping in het schrijven van boeken.... Je verhaaltjes worden hier iedere keer met veel plezier gelezen, ik kan niet wachten tot je ze hier in levende lijve met het nodige enthousiasme komt vertellen...

    Groetjes en knuffel uit het zonnige (jawel!)België

  • 06 April 2006 - 19:01

    Joachim:

    HE zwemmen heeft ni langgeduurd, ben zelf ni nat geworden...tis vakantie; en wat doet een zichzelf respecterend zwembad dan: jaaah natuurlijk de openingsuren veranderen zodat het net gesloten is als ik daar aankomen....
    uw stukje lectuur dan maar gelezen en jawel, ik voel me al terug veel beter:)
    waarvoor dank!

  • 06 April 2006 - 19:18

    Asje:

    jan, ik moet leentje gelijk geven, het schrijven gaat je heel goed af. x

  • 06 April 2006 - 22:28

    Lieneke:

    Jantje, je hebt me net luidop aan het lachen gebracht met je stukje verhaal over je avonturen daar. En daarna had ik heel even uit een soort fierheid, over je volgens mij schitterende verpleegkundige praktijken, wat meer water onderaan de ogen staan dan normaal terwijl de glimlach nooit verdween. Ik kon me precies levendig inbeelden hoe ge daar rondloopt.. en je verwoord het echt fantastisch! Ik moet nog steeds glimlachen als ik dit typ :) Het voelde echt leuk te lezen dat je zo gelukkig bent! Geniet ervan! :) Liefs, Lieneke

  • 07 April 2006 - 16:55

    Karolien:

    jannekeman
    glimlach
    gek (stabiel!) zijn is gezond en sjans da gij het zo goe kunt vinden met die hollanderkes hé... ma ge moet wel ook terugkomen hé, ik vind het wel leuk om op bezoek te komen , maar als gij daar blijf tplakken vind ik da precies toch wa minder hoor... genieten hé vollenbak van alles, alles opslaan in uw hoofd
    de was is volledig bijzaak hoor
    knuffel

  • 07 April 2006 - 19:17

    Pieterrr:

    "", is dat een smiley? In ieder geval, matig dat gebruik van nou wel, straks komt ge nog naar huis zo klappend gelijk nen Hollander (hoewel ge er nu prat op gaat dat ge Vlaams praat, waarschijnlijk lult ge nu reeds onverstaanbaar Gronings).

    Moet gezegd: benieuwd naar wat "Schuddeldaukje" betekent!

  • 08 April 2006 - 06:57

    Monique:

    Dag Jan,
    Ik geniet van je schrijfstijl en het doet me deugd dat het je daar zo bevalt. Laat ze maar lachen, de Belg weet wat hij doet en hoe hij het doet ook al is de taal van een ander "niveau"!!!
    groetjes en geniet van het familiebezoekje.
    Een goede week deze week en prettige paasdagen!

  • 26 April 2006 - 17:17

    Mie:

    Hela Jan!!!

    Om ook nog es iets van mij te laten horen want ik was helemaal ontroerd door uw bericht op onze site :)
    Wij missen u ook en beseffen nu wel dat die terrasjes op de werf extra deugd zullen doen...en vooral die chocoladecake :p
    We genieten van onze laatste weken in Aberdeen, het is hier schoon weer (zomer voor de Schotten), de stage op ITU/CCU valt mee en we plannen nog een tripje voor ons vertrek naar Belgenland! We gaan het hier missen, maar we kijken ook uit naar thuis en al de rest. Is het voor jou nu nog 2 weken of blijf je ook in Nederland tot 20 mei? Mocht het het eerste zijn: haal alles uit die laatste twee weken wat er uit te persen valt en zorg dat je die geweldige ervaring in het buitenland op een spectaculaire manier kan afronden!
    Tot gauw janneman, we missen u ook!
    Dikke knuffel en kus, hou je goed!
    Mie xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Groningen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 April 2006

laatste...

28 April 2006

pitch and put

06 April 2006

De belg!

02 April 2006

Laatste maand...

24 Maart 2006

Nachten
Jan

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 51473

Voorgaande reizen:

03 Mei 2010 - 17 September 2010

Via Don Bosco naar Congo

15 Oktober 2009 - 12 December 2009

Into the Pearl of Africa

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: