Nachten - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Jan Sas - WaarBenJij.nu Nachten - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Jan Sas - WaarBenJij.nu

Nachten

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

24 Maart 2006 | Nederland, Groningen

Alles is donker, iedereen gaat slapen, achter sommige gordijnen brandt nog licht. Jeugd vertrekt dan pas naar feestjes en het centrum. Het nachtleven begint, mijn nachtshift begint.

Ik moet twee nachtshiften doen. Ik vertek samen met een paar personen die het nachtleven op een andere manier gaan beleven. Het is apart om pas tegen 23 uur aan te komen op een afdeling. Alles is stil, er brandt ander licht. Een geheel andere sfeer. Een sfeer die me meer aanspreekt.

In mijn twee nachtdiensten is er eigenlijk niet veel gebeurd. De eerste dertig minuten heb ik een infuus kunnen steken (gelukt!) en een blaassonde (eveneens gelukt), maar daar bleef het dan wel bij. Verder is het vooral administratief werk. Ik stond samen met mijn werkbegeleidster op de gewone afdeling. Voor de Critical Care Unit zijn er twee verpleegkundigen. Met vier verpleegkundigen gaat de tijd al wat sneller.
Omdat er soms niet al te veel werk is, staat er een TV en zijn er spellekes. De eerste nacht hebben we een filmpje gezien (Muriels wedding), waaronder twee verpleegkundigen in slaap zijn gevallen (de twee vrouwen onder het gezelschap..., gewoon een vermelding! ;))

De soundtrack van de film was ABBA. Dat werd dan meteen het “thema” van de tweede nacht. ABBA heeft ons door de dipjes gehaald, ons gezelschap gehouden. Ik heb die tweede nacht wel drie keer Dancing Queen gehoord.
Door de aparte sfeer, door de muziek, het omgekeerde ritme, ik weet het niet juist, maar het leek wel een feestje. Thom ging al dansend terug aan het werk, er is ergens confetti aan te pas gekomen, hebben lekker gegeten... Ik hou wel van die nachtdiensten, werken met de sound van ABBA.

Tegen iets na zes begint het lichter te worden. Het is interessant te zien hoe alles terug tot leven komt. Tegen dat de ochtendploeg arriveert was ik stikkapot. Ik maakte alles precies vanop een afstand mee. Nog eventjes doorgeven wat er gebeurd was (verloren met Yathzee!) (twee keer!)

Het naar huis fietsen is ook een hele opgave. Je spieren zijn moe, je raakt de berg niet meer op, en je hoopt snel thuis te zijn.
Je ziet het dagleven terug op gang komen, het nachtleven dooft uit. Ergens zie je nog een paar mensen uit een kroeg komen. Achter sommige gordijnen brandt er alweer licht.
Ik heb vriendelijk gevraagd of mijn buur zijn muziek niet voor drie uur zou willen opzetten, en heb zalig geslapen!

Vriendelijke groeten
Dikke knuffels
Kussen
jan

  • 24 Maart 2006 - 19:18

    Linde:

    Hey,
    Ja, nachtshiften lijkt me ook iets bijzonders. Wie weet ga ik mij er de volgende stageperiode ook eens aan wagen... Het lijkt me wel vermoeiend. Maar met filmpjes en spelletjes, krijg je de nacht wel om. ;-) Veel succes nog! Groetjes, Linde.

  • 25 Maart 2006 - 19:13

    Lotte:

    Hallo Jan,

    Je voelt je daar precies al goed thuis! Doe dat nog goed en amuseer je nog!

    Groetjes,

    Lotte
    XXX

  • 25 Maart 2006 - 20:00

    David:

    Hey moat,

    Kheb ook al veel nachten gedaan en ik weet volledig waar ge het over hebt. Ik zie da ge u goed amuseert.

    Dikke kussen en knuffels :p

    David.

  • 26 Maart 2006 - 13:42

    Nele:

    helaba,

    idd nachten doen, vond ik ook een toffe gebeurtenis. iets heel anders, iets speciaals. ik vond het vooral plezant dat ik mocht slapen als de rest moest beginnen :-)

    amuseer je daar nog goe (zoals je bezig bent)
    en tot over enkele weken hé
    dada nele

  • 29 Maart 2006 - 06:48

    Monique:

    Dag Jan,
    eindelijk zal je zeggen laat ze nog eens iets weten maar zoals je misschien al kan raden ben ik hier mijn eigen weer een beetje aan het voorbij lopen!
    Ik neem wel steeds de tijd om je berichtjen te lezen. Je hebt echt schrijftalent hoor, ik geniet er telkens opnieuw van.
    Wat die nachten betreft, dat is natuurlijk een ervaring op zich. Heel wat nachtdiensten zullen nog op een andere manier verlopen en waarschijnlijk veel drukker dan wat jij daar vertelt. Af en toe kan er dan wel eens een dergelijke nacht tussen komen maar ik heb op dat vlak in mijn ander leven wel andere ervaringen opgedaan.
    Hier loopt alles goed: het is betrekkelijk stil op de kust van de andere internationales tudenten dus ik veronderstel dat alles OK is: geen nieuws goed nieuws zeker. Op een paar uitzonderingen na hebben niet al te veel studenten de boodschap van positieve feedback verstaan of hebben ze misschien geen tijd om deze te mailen. (waarnemen en interpreteren eh!)
    Lieve groetjes van een docent die uitkijkt naar haar Paasvakantie en de klokken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Groningen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 April 2006

laatste...

28 April 2006

pitch and put

06 April 2006

De belg!

02 April 2006

Laatste maand...

24 Maart 2006

Nachten
Jan

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 51477

Voorgaande reizen:

03 Mei 2010 - 17 September 2010

Via Don Bosco naar Congo

15 Oktober 2009 - 12 December 2009

Into the Pearl of Africa

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: