Nog een week - Reisverslag uit Elizabethstad, Congo, Democratische Republiek v van Jan Sas - WaarBenJij.nu Nog een week - Reisverslag uit Elizabethstad, Congo, Democratische Republiek v van Jan Sas - WaarBenJij.nu

Nog een week

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

26 April 2010 | Congo, Democratische Republiek v, Elizabethstad

Dinsdag mijn visum halen. Mijn reisverzekering nog in orde brengen. Hopen dat er vliegtuigen mogen opstijgen. Boek met kinderliedjes zoeken. Medisch materiaal bijeensprokkelen. Nog zoveel mogelijk mensen zien. Lopende zaken afhandelen… Hoe kort een week kan zijn. Ook begonnen met de Lariam, dus afwijkend gedrag kan vanaf nu daarop gestoken worden. Ik leef in een roes.
Met Don Bosco naar Congo, Mokambo meer bepaald. Maandag 3 mei nachtvlucht, 4 mei zou ik aankomen in Lubumbashi, en word ik opgewacht door een delegatie zusters, Filles de Marie Auxilliatrice, Don Bosco. De eerste tien dagen blijf ik daar, pas me aan, kijk wat rond, bezoek het medisch centrum in Kafubu en wen aan het ritme.
Nadien reis ik 100 kilometer lager met een andere groep zusters, naar Mokambo. Het dorp ligt op de grens met Zambia, in de kopermijnstreek. Engelsen hebben tijdens kolonisatie een spoorweg aangelegd die van Zuid Afrika door mokambo naar Lubumbashi loopt, dit geheel als achtergrondinfo natuurlijk.
September vorig jaar zijn ze gestart met een schoolproject, waarin ik deels zou meedraaien. Een echte taakomschrijving heb ik niet, maar als verpleger kan ik in de voormiddag in het medisch centrum helpen, dat vooral een materniteit is. Aangezien ik nog nooit een bevalling gezien heb, nog snel een crashcursus bevalling gekregen. Maar hoe moeilijk kan dat zijn hé, de natuur zal z’n werk wel doen, ni? Wie nog tof speelgoed heeft mag altijd iets meegeven voor de kindjes daar.
De overige tijd mag ik vullen met computerles geven en de jeugd wat entertainen. Ik neem mijn saxofoon mee en mag ze franse liedjes aanleren. Wie nog een geweldige ingeving heeft mag die altijd meegeven!
De goesting is er en het kriebelt als ik eraan denk, hoewel ik de laatste weken maar al te goed beseft heb wat ik hier achterlaat, en vooral wie.. De zomeravonden, het pseudofilosofisch gezever, de festivals, iedereen blij en gebruind.. En natuurlijk gewoon het unieke en fijne gezelschap... Ik zou er graag een paar meenemen in mijn valies, maar heb geen vrienden die maar 20kg wegen. Als troost neem ik jullie mee in mijn hart, overdreven dramatisch bekeken ;)

‘Ons moe’ zei: Eer het wijf dat moeder heet. Doet er bij deze totaal niet toe, maar daarnaast zei ze ook tegen mij: Jan,als ge der ni graag zijt, komde maar terug hé, ge moet daar ni blijven zenne. :) Moeders.. Iedereen voelt en leeft mee met mijn ouders, de achterblijvers hebben het altijd moeilijk. Wat een ouder lijden kan, en hoewel ik dat snap, kan het mijn pret niet drukken ;)

Ik probeer jullie op de hoogte te houden, maar omwille van een gebrekkige internetverbinding zal dat niet( altijd) mogelijk zijn. Ik probeer terug te gaan naar Lubumbashi voor de viering van 50 jaar onafhankelijkheid. Congo staat dit jaar behoorlijk in de kijker, zie net op het journaal de start van de Congo expeditie op de congorivier. Ik ben dus een van de vele Belgen die er dit jaar gaat zijn :)

Hoe dan ook, mocht ik het niet (genoeg) gezegd hebben: Ik zal jullie missen.. Nu ook weer niet teveel, in september val ik graag terug in jullie armen.
Tot dan!
Liefs
jan

  • 26 April 2010 - 17:45

    Jacoby:

    Ik zou bijna zeggen: Amen.
    Mooi stukje Jan.. een stuk naar m'n hart omdat ik hier in precies dezelfde situatie zit. Geniet nu van je laatste dagen en alles en iedereen in Belgie en daarna van weer een fantastische ervaring. Oftewel (zoals Loesje zegt) "geniet nooit met mate"

  • 26 April 2010 - 17:54

    Hildeke:

    super lieve toffe Jan uit België

    blijkbaar heb je nie genoeg aan ons gezelschap en trek je er weer op uit

    maar het is je gegund kerel

    en...wees braaf bij die nonnekes hé

    en bij een bevalling...goe meepuffen en oppassen da ze u geen mep rond uw oren draaien, maar dat is dan een menselijke reactie van een vrouw die aan't bevallen is zenne ;)

    ik kijk alvast weer uit naar uw verslaggeving zenne en nog meer naar die boezemige omarming nadien hé

    have fun, be careful and till ...

    LIEFS
    HILDEKE

  • 26 April 2010 - 19:35

    Silketje:

    Lieve jan,

    Ik kon jammer genoeg mijn tranen niet weglaten bij het lezen van dit verslag..(dat beloofd voor het komende!) Het afscheid zal me hard aankomen, maar dat weet je. Ik begrijp heel goed dat je er ongelooflijk naar uitkijkt, zo'n ervaring kan en mag je ook voor geen geld van de wereld missen en daarom gun ik je dit plezier de komende maanden enorm! Geniet er met volle teugen van! Breng de kindjes daar veilig en liefdevol ter wereld en leer de iets groteren zingen, dansen en maak vooral zelf ook veel plezier!
    Ik kan het je ook niet genoeg zeggen: "i'm gone miss you"... Ik hou alvast mijn armen wagenwijd open in september! xx

  • 26 April 2010 - 19:51

    Karolien:

    Jan, gij hebt nen baard zien ik hier just op uwe profielfoto! chique dinges, net echt :-)

    amuseert u hé! en ook dikke knuffel om mee te nemen en ginder te gebruiken indien nodig :-)

    xxx

  • 26 April 2010 - 21:44

    Jeanny:

    Met baard, precies een echte "missionaris".
    De afrika- microob zit reeds in je bloed en dan moet je terug.
    Bij Don Bosco zit je goed, mijn broer Jos heeft er jaren geleden bij de zusters in Lubumbashi gelogeerd.
    Ik wens je supertoffe ervaringen,zorg goed voor jezelf.
    Liefs

  • 27 April 2010 - 07:12

    Marc:

    Jan, niet dat ik absoluut bij de eersten wil zijn, maar jouw blog neemt een leuke, bijna-vliegende start. Houden zo. En meer nog: ginds ook, in de mate van het mogelijke dat het internet je biedt. We blijven 'via Don Bosco' in touch. Stel het goed ginds, als je nog zin hebt: de deur staat hier tot dinsdag in Brussel voor je open. Geniet van de eigen onafhankelijkheid, van die van Congo ook en groeten aan de heilige grond in Lubumbashi, Kafubu en Mokambo. Kwa heri.

  • 27 April 2010 - 07:35

    Lien:

    Hey jantje, met een warm hart las ik je eerste nieuwe verhaal. Fijn je zo te lezen. Veel plezier & ongelooflijk veel succes ginder! Ik sta achter je. Liefs, Lien

  • 27 April 2010 - 10:00

    Ons Moe:

    Het leven gaat nooit meer hetzelfde zijn in Mocambo, de zusters gaan niet weten wat hen overkomt. Jan komt,zag en overwon hen allemaal.Je gaat ze weer allemaal inpakken met je charme en je praatjes. De pasgeborenen zullen vanaf nu niet meer dieudonné dan wel jeandonné heten. Hoe kan ik je deze reis misgunnen? Je wilde nog rock en roll in je leven wel, met het aangeboren ritme van de congolezen zal de afrikaanse dans geen geheimen meer voor je kennen. Je weet dat ik achter je sta maar ik kan het niet nalaten op je gemoed te spelen:ik tel de dagen die je nog thuis bent en nog meer de dagen tot je terug bent. John Denver ligt al klaar....

  • 27 April 2010 - 10:46

    Het Jongste Broertje:

    Heyhey Janneke!

    Ik zal u missen, maar nu nog niet aangezien ge hier nog aan tafel zit..
    Ik hoop wel dat je u daar beter zult voelen dan uw vorige expeditie.

    Ik hoop da je toch wel wa zult kunnen schrijven, anders zal ons moeder ongelukkig zijn en zal ik die moeten troosten ;-)

    Nuja, ik zeg nu voorlopig dag en denkt aan al de goede raad van ons moe !

    Veel liefs van uw klein broertje...

    Rob
    Xxxx

  • 27 April 2010 - 11:26

    Kathleen:

    Nu ik toch op dieet ben wil ik anders wel voor de 20 kg gaan hoor dan geraak ik in u valies haha en zie ik eruit als een spaghetti sliert ook geen goed idee dus. Tzal dus toch gij ginder en ikke hier blijven. Maar das niks he ik zien al uit naar de vele verhalen op pc en daarna in real live. Veel plezier en ik reserveer in september een plaatske voor ons op terras van den akker :-) volgens mij gaat het dan ook nog altijd heel goed weer zijn!!!

  • 27 April 2010 - 15:29

    Bieke:

    Helaba ik weeg maar 20 kilo! Ik wil mee:p

    leuk verslagje Jan, ge ga u daar weer super amusere en schoon gebruind terugkome!

    knuff!

  • 27 April 2010 - 18:32

    Anke:

    Hoi,

    Schrijven kan je wel... Ik hoop echt dat deze reis u gaat brengen wat je zoekt.
    Ooit hoop ik ook ergens In 'Afrika' (of elders op deze wereld) in een klein hoekje mss, dingen te vinden die het leven zin geven.

    Trouwens diee foto da is de 'ruige' look die ik bedoelde hè, zo zou ge naar Afrika moeten gaan. Maar neen t moest kort !

    Anyway geniet ervan!

    Zoen x

    "The road ahead is empty
    It's paved, with miles of the unknown"


  • 28 April 2010 - 18:11

    Nikki:

    Ik ga jou ook missen!! Voorzichtig he!!

    xxx

  • 02 Mei 2010 - 18:35

    T. Sabine:

    Hoi Jan, doet dat goed ginder èh. En een prettige reis morgen. Hopelijk geen vertragingen enz. En geef ellie moe nog nen dikke knuffel voor da ge vertrekt èh.
    T. Sabine

  • 02 Mei 2010 - 18:35

    T. Sabine:

    Hoi Jan, doet dat goed ginder èh. En een prettige reis morgen. Hopelijk geen vertragingen enz. En geef ellie moe nog nen dikke knuffel voor da ge vertrekt èh.
    T. Sabine

  • 06 Mei 2010 - 18:35

    Jan Sas:

    Ik ga je verhalen volgen. Heel veel succes van je naamgenoot uit Nederland ('s-Hertogenbosch)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Congo, Democratische Republiek v, Elizabethstad

Via Don Bosco naar Congo

Recente Reisverslagen:

13 September 2010

Laatste

05 September 2010

Vreugde en verdriet

28 Augustus 2010

Begrafenis Sr Philo

25 Augustus 2010

tussendoortje

18 Augustus 2010

Si tu t'en vas....
Jan

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 51487

Voorgaande reizen:

03 Mei 2010 - 17 September 2010

Via Don Bosco naar Congo

15 Oktober 2009 - 12 December 2009

Into the Pearl of Africa

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: