De schepping van de verpleegkundige - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Jan Sas - WaarBenJij.nu De schepping van de verpleegkundige - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Jan Sas - WaarBenJij.nu

De schepping van de verpleegkundige

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

28 Februari 2006 | Nederland, Groningen

Na weer eens een werkdagje int ziekenhuis las ik dit, en dacht het even te delen met de wereld.

Toen God de verpleegster schiep, deed hij de zesde dag al overuren. Terwijl hij even rustte en zich afvroeg of het goed was, kwam er een engel naast Hem zitten. "Hebt u die lange lijst met speciale wensen op het bestelformulier gezien?" vroeg hij. "Deze mens moet geleverd kunnen worden in een mannelijke en vrouwelijke versie en zonder wachttijd. Ze moet gemakkelijk te desinfecteren zijn , maar mag niet gemaakt zijn van plastic. Ze moet stalen zenuwen hebben en een brede rug die alles kan dragen wat anderen kwijt willen. Maar toch moet ze tenger genoeg zijn om zich goed te voelen in veel te kleine personeelskamers. Ze moet vijf dingen tegelijk kunnen doen en daarbij nog altijd een hand vrij hebben."

De engel schudde het hoofd. "Zes handen, dat zal moeilijk gaan!" "Over die handen lig ik niet wakker", zei God. "Maar zelfs het standaardmodel moet drie paar ogen hebben: een paar dat 'snachts door alle muren heen kan kijken, een tweede paar in haar achterhoofd waarmee ze ziet wat men voor haar probeert te verbergen en wat ze absoluut moet weten, en natuurlijk een paar gewone ogen waarmee ze een patiënt kan aankijken en hem laten voelen: ik begrijp u en ik ben er voor u, zonder dat u een woord moet zeggen."

De engel trok God aan de mouw en zei:"Ga slapen, Heer, doe morgen verder."
"Geen sprake van", zei God. "Nu ik er toch al een hele dag aan gewerkt heb, wil ik ze ook afwerken. Ik ben er net in geslaagd ze zo te maken dat ze nooit ziek wordt, en mocht ze toch eens bezwijken, dan kan ze zichzelf genezen."
"Kan ze denken?" Vroeg de engel.
"Ze kan niet alleen denken, ze kan ook zelf een oordeel vormen en als het nodig is compromissen sluiten", antwoordde God. "Ze kan begrijpen dat twintig patiënten soms evenveel werk vragen als veertig en dat tien betrekkingen vaak maar door vijf verpleegsters ingevuld worden. Ze houdt van haar/zijn beroep, ook al eist het al haar energie op en wordt het slecht betaald. Ze kan leven met glijdende werktijden en zich ermee verzoenen dat ze weinig vrije weekends heeft."

De engel bekeek het model van de verpleegkundigen langs alle kanten. "Het materiaal is te zacht", zuchtte hij. "Maar wel ongelooflijk taai", antwoordde God meteen. "Je hebt er geen idee van wat het allemaal kan verdragen!"
De engel boog zich voorover en streek met zijn vinger over de wang van het model. "Er zit een lek in", zei hij verontrust. "Ik heb u toch gezegd dat u veel te veel in het model hebt willen stoppen."
"Dat is geen lek, dat is een traan!"
"En waarvoor dient die dan?"
"Ze vloeit bij vreugde en verdriet, bij pijn en ontgoogeling, bij onmacht en verlatenheid", antwoordde God. " De traan is haar overloopklep."

Groetjes,
Jan

  • 28 Februari 2006 - 20:40

    Nele:

    hey,
    je amuseert je er echt wel, geniet ervan!! voor je het weet is het al weer mei. geniet van je 2de pubertijd!
    zeg ik vind dat een kwenie hoe mooi verhaaltje, echt waar! van waar heb je dat?
    groetjes nele

  • 28 Februari 2006 - 20:48

    Monique:

    Dag Jan,
    Een mooie en vooral zeer reëele tekst. Hopelijk loop jij jezelf nog niet voorbij. Is het daar niet te koud want vorig jaar in januari had ik het daar behoorlijk koud.
    Het nieuqjaarskaartje dat ik naar Anita had gestuurd in december is teruggekomen met de vermelding: geen brievenbus!Achteraf, na controle door Anita die ik een mail gestuurd had, was er 1 cijfer mis (en dan nog vrij achteraan) in het nummer van Groningen. Ik ben gaan opzoeken hoe dat komt en dat nummere stond wel als dusdanig vermeld op het bilateraal akkoord. Misschien staat dit dus ook verkeerd op een van jouw documenten maar ik denk niet dat dit zo een groot probleem is.
    Doe het daar nog goed en lieve groeten

  • 01 Maart 2006 - 14:20

    Catty:

    Leuke website!
    De schepping van de verpleegkundige is voor ons (verpleegkundigen ) wel duidelijk. Maar is dit ook zo voor anderen?

  • 01 Maart 2006 - 16:25

    Zoë:

    Helaba,
    Hoe is het daar?
    Zeg wat een sjiek tekstje! hebt ge dat zelf geschreven of zelf gevonden? :-)
    Zeg moest het u interesseren ik heb mijn eerste nachtje acheter de rug en het is eigenlijk heel goed meegevallen. Ben dus eigenlijk net wakker, en kom drek u avonturen sjekken toch lief hè :-)
    Amuseer u nog heel goed en tot ...
    Groetjes

  • 01 Maart 2006 - 21:18

    Lotte:

    Amaai Jan, wat een mooie tekst!

    Ja, ik weet het, het is maar een heel kort berichtje, maar ik ga slapen.

    Nog veel succes!

    Kan je misschien je gsm nummer eens posten aub? Ik ben mijn gsm, en dus ook uw nummer kwijt :-(

    Groetjes,

    Lotte
    XXX

  • 02 Maart 2006 - 12:21

    Karolien:

    kben dan wel geen verpleegkundige, maar zit toch in de medische sector en vindt uw teksteke kei tof! tamusement en mss tot binnenkort ginder?? knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Groningen

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 April 2006

laatste...

28 April 2006

pitch and put

06 April 2006

De belg!

02 April 2006

Laatste maand...

24 Maart 2006

Nachten
Jan

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 842
Totaal aantal bezoekers 51479

Voorgaande reizen:

03 Mei 2010 - 17 September 2010

Via Don Bosco naar Congo

15 Oktober 2009 - 12 December 2009

Into the Pearl of Africa

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: