Naar de Parel van Afrika - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jan Sas - WaarBenJij.nu Naar de Parel van Afrika - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jan Sas - WaarBenJij.nu

Naar de Parel van Afrika

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

20 Oktober 2009 | Oeganda, Kampala

Zaterdagavond kwam ik dan aan in Entebbe, een kleine luchthaven aan het VictoriaMeer, niet ver van de hoofdstad.

Waar Johannesburg nog westers aanvoelt, drukt de vochtige warmte meteen mijn twijfels weg. Ik ben echt aangekomen!
Op de wandeling van het vliegtuig naar de luchthaven valt meteen de zin: 'Welcome to the Pearl of Africa' op.
Ook hier de immigratiedienst goed gepaseerd, ging redelijk vlot aangezien we ons immigratieformulier op het vliegtuig moesten invullen.
Lijkt mij dat alle immigratieofficieren er hetzelfde uitzien en geselecteerd zijn op hun slecht humeur of gebrek aan vrolijkheid.
Verderop stond mijn ingewrapte rugzak op me te wachten en ook hier weer Mr. J Sas.
Dit keer met Joseph meegereden, de senior driver. Onderweg naar de auto zie ik overal muggen en herinner me
levendig de lessen malaria van Tropische. Onzeker rol ik toch mijn mouwen maar naar beneden, theorie wordt praktijk.

Wist niet wat te denken tijdens die rit. Was nu echt in Afrika, zag overal mensen langs de kant van de weg wandelen, borra borras (motorfietsen) tussen het verkeer en die mensen rijden en langs de kant van de weg overal kleine huisjes, lokale shops. Verder was het aardedonker en in de verte zag ik af en toe een bliksemschicht (Regenseizoen is hier aangebroken).

Was vooral verwonderd door het totale gebrek aan verkeersregels in de stad. Hoewel Kampala zich aan het opwerken is, er supermarkten en andere moderne zaken zijn, zijn er geen verkeerslichten en rijdt iedereen hier als zot. Er zijn hier dan ook veel verkeersslachtoffers.

Net voor we toekwamen aan mijn appartement hebben we het convooi van de president zien passeren en kan u beloven dat dat indrukwekkend is. Stoet van auto's en een vrachtwagen vol gewapende militairen.
Wat me dan op de wapens brengt. Overal zie je hier wapens, lange grote geweren, bedoeld om winkelcentrums en weetikveel te bewaken.

Het appartement in Kampala is ook een bewaakt fort. Er zijn continue twee bewakers aanwezig, omheining met prikkeldraad en een poort die niet zomaar opengaat!
Rene stond me op te wachten. Een enthousiaste vrolijke vrouw (Zuid Afrikaans) van bijna 40! Meteen leidde ze me naar mijn kamer en heeft voor de rest van de avond niet meer gezwegen! Aangenaam om zo ontvangen te worden. Zij is de permanente medic hier en gaat nu op vakantie voor drie weken. Ik val dus voor haar in nu, en hetzelfde zal gebeuren als ik naar Tsjaad vertrek.

The Field office is 10 minuten rijden vanaf het appartement en security is tight. Elke keer als we toekomen wordt de auto op bommen onderzocht voor we binnenmogen. Just relax, zeggen ze dan. Ook meteen het meest gehoorde zinnetje dat ze hier gebruiken. Just relaaax!! S Gonne be Fine! No Worries!

En zo zit ik hier dan, op mijn kleine bureautje, dat eveneens voorzien is van een onderzoekstafel en alle medicatie hier. Als er een probleem is komen ze naar mij, I've got to fix it. I'm the man ;)Meestal is er evenwel geen probleem dus heb ik niet veel te doen, en heb dus tijd om hier wat op internet te tokkelen.Ben ook 24/24 van wacht en heb dus altijd een telefoon bij de hand!
Volgende week zou ik de huizen van de nationale staff gaan bezoeken en checken of ze wel aan vectorcontrole voor malaria doen, want de internationale staff hier wordt niet ziek, maar er zijn wel problemen met de nationale staff.
Het kan ook zijn dat ze op missie trekken naar het Noorden van Uganda, naar de lokale dorpjes. Ik hoop dat ze dat volgende week of de week erna gaan doen. Ik mag dan mee en krijg zo een beetje van Uganda te zien!

Ondertussen gaat het dus goed met mij. Kan moeilijk geloven dat ik in totaal al 16 vlieguren achter mij heb en mezelf terugvindt in het midden van Afrika. Het is hier zalig om te vertoeven en tijd vliegt hier sneller dan bij ons heb ik den indruk.
Het feit dat het hier een "luxesite" is wordt mede aangetoond door het stromend warm water en een Kabira Country Club waar je alles hebt (zwembad, gym, ...) Kan al niet meer tellen hoeveel mensen me hebben gezegd datik hier echt van moet genieten, omdat Tsjaad een heel andere ervaring zal zijn.

Het ga jullie goed, en tot snel!
Liefs
Jan

P.S. Wil graag foto's op site zetten maar ben mijn kabel thuis vergeten... Ik zoek naar een oplossing!
P.P.S. Heb wel skype hier, maar kan enkel chatten, niet bellen.

  • 20 Oktober 2009 - 10:22

    Karolien:

    :-)
    Ik hoor het al, de Jan heeft het naar zijn zin :-)
    doet dat daar goed en vooral dikke dikke knuffel!!

  • 20 Oktober 2009 - 10:26

    Ann Jespers:

    Leuk om te lezen dat het je goed gaat. de tijd vliegt, maar de Afrikanen hebben tijd. Dat is wat wij al wel eens te kort hebben. Ik zal dan maar eens denken aan 'just relax' en hopen dat het hier ook werkt.
    Dikke knuffel en tot ...
    Ann

  • 20 Oktober 2009 - 10:32

    Maja:

    Hey Jan,

    het ziet er mij best spannend uit! Ik ga je verhalen volgen hoor!!! Ik ben benieuwd!

    Veel succes!
    Maja

  • 20 Oktober 2009 - 10:41

    Katrien A:

    wow!

  • 20 Oktober 2009 - 10:49

    Ilse Goossens:

    lieve Jan , wat geweldig , zo'n reisverslag . Je schrijft zoals je bent : open , vlot en grappig ; en we krijgen bovendien een beeld voor ogen hoe het ginder is en met je gaat . merci en zijt voorzichtig , hè ... x ilse

  • 20 Oktober 2009 - 11:02

    Heleen:

    Blij al snel iets te lezen van ginderachter, zo te horen alles meer dan prima.

    We hopen desondanks een paar fototjes te zien te krijgen, lukt dat niet, krijgen we die wel op een heuse shoot te zien achteraf?

    Hou je goed Jan, wees voorzichtig, en tot binnenkort!!

  • 20 Oktober 2009 - 12:02

    Katrien J.:

    Hey Jan, fijn om te horen dat het motto daar is: Just relaaax!No worries!. Het Duffelse motto is tegenwoordig echter het tegenovergestelde. Maar mijn antwoord daarop is:Hakuna Matata en anders den hoogste baobab in.
    Het echte Afrika kunnen meemaken vanuit je luxe appartementje lijkt me ideaal om je volledig op te laden voor je Tsjaad-ervaring.
    Keep it safe, en hoop snel een nieuw verslagje te mogen lezen.

  • 20 Oktober 2009 - 12:25

    Lien:

    Fijn wat uitgebreider verslag te kunnen lezen hier op waarbenjij.. ik zit te glimlachen bij je mooie verhaal, soms uit herkenning, soms als ik je inbeeld daarzo ginderachter! Goe bezig maat! Enjoy! Knuffels! x

  • 20 Oktober 2009 - 13:28

    Joost:

    Go Jan!

    Zoals al eerder gezegd; just relaaaaaaaaaaaax!!

    De parel van Kat.Waver meets de parel van Afrika!

    Geniet en bewonder!
    (´t wonder is geschied, ´t wonder is geschied.... enz)

  • 20 Oktober 2009 - 14:18

    Jan C:

    zo te horen heb je nog niet veel gewerkt, lol,
    het ga je goed jan, geniet er van, groetjes en dikke knuffel jan C

  • 20 Oktober 2009 - 15:10

    Nonkel Gene:

    En werken is er niet bij zeker, schandalig!
    Pole - Pole

  • 20 Oktober 2009 - 16:16

    Bieke Van De Walle:

    Jan,suske,kben blij om te horen dat het ginder goed gaat! hou die mouwen toch maar stevig naar benden gerold, just in case off.Als je niet zo hard moet werken is dat natuurlijk super,maar als je mensen kan fixen is dat nog duizend maal beter!
    Hier in België gaat alles zijn gewone drukke gangetje en terwijl onze oren eraf vriezen zit jij lekker in het zonnetje :) kmis je!
    liefs
    jou zonnestraaltje :p

  • 20 Oktober 2009 - 18:22

    Jeanny Roex:

    Dag Jan,
    fijn om je verhaal te kunnen lezen. Ben blij dat jouw eerste verre vlucht goed verlopen is.
    Ik wens je het allerbeste en dompel je onder in "al" wat Afrika te bieden heeft!

  • 20 Oktober 2009 - 18:52

    Katrien:

    Volgens mijne vent is dat ne standaard kabel! :p Dus zoek u ne lokale Mediamarkt ofzo ;) *dikke knuffel*

  • 21 Oktober 2009 - 19:43

    Liesbeth:

    Hey Jan,

    Kben blij dat de reis goed verlopen is. Het is te hopen dat de komende weken ook nog zullen meevallen en dat je het naar je zin gaat hebben! Je kent het motto 'relax and take it easy' !!!! Ook al gaat dat niet altijd even gemakkelijk zijn. Groetjes en tot gauw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Into the Pearl of Africa

Recente Reisverslagen:

07 December 2009

And now..

30 November 2009

en het gaat maar door..

23 November 2009

Le royaume de débrouillardise

16 November 2009

Le royaume de poussiere

16 November 2009

Onderweg
Jan

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 51484

Voorgaande reizen:

03 Mei 2010 - 17 September 2010

Via Don Bosco naar Congo

15 Oktober 2009 - 12 December 2009

Into the Pearl of Africa

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: