Tijd gaat te snel.. - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jan Sas - WaarBenJij.nu Tijd gaat te snel.. - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jan Sas - WaarBenJij.nu

Tijd gaat te snel..

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

03 November 2009 | Oeganda, Kampala

Shakespeare schreef:
“If you prick us do we not bleed? If you tickle us, do we not laugh? If you poison us, do we not die? And if you wrong us, shall we not revenge? If we are like you in the rest, we will resemble you in that”

Judi vertelde over de getuigenissen die ze moest vastleggen. Onvoorstelbaar hoe ONmenselijk die verhalen wel zijn, terwijl net mensen er verantwoordelijk voor zijn. Leed en gruwel zonder reden... Ofja reden. Van een andere tribe afstammen is voldoende, of er gewoon toevallig zijn.. en het ene lokt het andere natuurlijk uit!

Om verder te gaan op een meer luchtere noot.

Deze week 2 keer gaan eten met Mike. En bij die tweede keer al sloop er een veilige soort routine in het hele gebeuren.
Mike praat niet veel en ik heb het opgegeven om boeiende pseudo filosofische opmerkingen te maken teneinde het doodbloedende gesprek te reanimeren. Eten gebeurt volgens een strikt patroon. Bestellen, beetje praten, wachten en rondkijken. Eten in stilte, bij afruimen gelijk de rekening vragen en terugrijden naar het appartement. Echte mannen praten niet veel onder elkaar natuurlijk, buiten wat praktisch over en weer gezever. En hij voelde zich er blijkbaar goed bij, want vroeg me terug mee uit. Waarschijnlijk praten échte mannen niet zoveel onder elkaar!

De eerste keer zijn we effectief naar een Belgisch restaurant gegaan, ergens in de sjiekere buitenbuurt van Kampala. Mike eet niet graag local food... Heb er wel hespenrolletjes gegegeten (Zowaar een nederlandstalig woord naast de franse op het menu) en er geproefd van een heerlijke blonde leffe.
Hebben het dan toch even gehad over Belgische Bier (Natuurlijk) en dan zeg je al snel Duvel. Dat kende hij! Heb gezegd dat ik dat een zwaar bier vond. Offcourse, zei hij, because of your light body mass.
Ik verslok me bijna. Light Body Mass?!Who the f*ck has a light Body Mass... Wou net riposteren of hij mijn duidelijke caruur al eens ferm bezien had, maar een deftige blik op die blok massief voor mij bracht me dan weer snel op andere gedachten. Zelfbeeld weer wat bijgesteld en gedachten weggespoeld met die heerlijke Leffe.

Dinsdagnacht werd ik wakker van de regen. De moment dat ik mijn ogen opendeed weerklonk de luidste donderslag die ik ooit hoorde, mijn kamer trilde onder dat hemels gedreun!
Wist even niet wat denken, wat doen, waar kruipen. Instinctief kan je niet anders dan bang zijn heb ik gemerkt! Gelukkig neemt gezond verstand het snel weer over, maar die eerste seconden waren verschieten.

Geen missie deze week en volgende week zal er ook geen zijn. Geen noord Uganda voor mij, geen ‘ongerepte’natuur, geen bush dus.. en omdat Mike drie weken naar Bunia vertrekt wordt dat huizenbezien ook niks. Omdat het vooruitzicht van nog 8 dagen kantoorzitten me helemaal niet zint, heb ik dan maar voor mijn eigen zending gezorgd. Als Moses niet naar de berg wil gaan... Maar aangezien ik nu al niet weet wat eerst typen, zal dat in een volgend verslag staan.

Kregen woensdag bericht van de stad Kampala dat er vanaf donderdag drie dagen lang geen water zou zijn. Dus stormloop naar de winkels, flessenwater en jerrycans gaan halen om een voorraad in te slaan, maar tot op heden nog geen schaarste!

Een van de drivers vroeg of ik een vriendin had. Neen dus. Waarom niet? Tja, waarom niet... Om niet helemaal lullig over te komen wel uitgelegd dat ik er eentje had, maar dat we uit elkaar gingen omdat we ‘different opinions’hadden.
Oh, zei hij.
Vroeg hem naar zijn vriendin. I’m married, met een toon alsof ik dat had moeten weten.
En met een zucht vervolgde hij: But yeah, me and my wife, we also have ‘different opinions’ but nothing I can do, I married her…I promised you know. Vertelde hij me beetje weemoedig. En om zijn punt helemaal duidelijk te maken voegde hij daar nog aan toe: And I am Muslim!

Het gesprek was dus op vrouwen gebracht. Of ik dan verliefd zou kunnen worden op een afrikaans meisje? (Zijn eigenlijke frasering was: But if you like an African girl, will you have her?)
Euhm...
Tja, wat antwoord je daar dan op.. Heb hem gzegd dat als ik haar really love, dat natuurlijk geen probleem mag zijn... In mijn gedachten ging het dan snel van kwaad naar erger. Hij zou me voorstellen aan zijn totaal onaantrekkelijke jongere zusje, kwaad worden omdat ik haar niet zie zitten en bijgevolg niet rusten tot ik met bloed betaald heb...
Gelukkig is mijn fantasie altijd wat aan de rijkelijke kant en is het bij een interessant gesprek over cultuur en geloof gebleven!

Ook Engels wordt wel eens met de haren getrokken.
Hoewel Engels een officiele taal is in Uganda, is de uitspraak niet altijd even duidelijk. Heard wordt had etc...
Begin dan zelf ook met taal te klooien Yeah, I will come back sebiet, No worries. Aai will teek thet door with you toemorrow! Als we elkaar maar vertsaan!

Zondagnacht een mooie volle maan waar ik dan ook persé foto’s van moest hebben! Lang zitten uitzoeken en uur mee zoet geweest. Het lumineuze idee gekregen om vroeg op te staan zodat ook de zonsopgang niet zou ontbreken op mijn gevoelige plaat.
Dus om zes uur vond ik mezelf terug op het balkon, nog donker met in de verte iets van licht. Een spierwit menneke gehuld in niets meer dan een zwarte boxershort en ne kodak! 45 minuten lang heb ik daar dan moeite gedaan om dat schouwspel zo goed en zo kwaad mogelijk vast te leggen. Net zolang tot de eerste mensen naar buiten kwamen. Even in tweestrijd, dan toch maar naar binnen gegaan gezien mijn onorthodoxe klederdracht en om de mensen niet al te veel te provoceren hier!

In zijn geheel gaat het dus schitterend, Afgezien van wat abdominale ongemakken gaat het mij voor de wind!
Het kantoorzitten heeft als effect dat ik volledig in dansen en zingen uitbarst als ik eindelijk mensen zie en veel vaker buiten zit dan binnen. Vol energie, blij, vrolijk, lachend, frivool, gelukkig en meer van dat. Misschien is liederlijk het woord wel, of levenslustig of of of... Ik weet het niet.
Theaterreus en alltime idool Herman van Veen zong ooit:
flubblregabba stobblegabba flibblrigabba stikkiedikkiedropdrop
stabbagabba flubblragabba stubdragabba flibbrerigabba
stikkiedikkie hopstapsnee reldeldee
En misschien komt dat nog wel het meeste in de buurt!

Hou je goed
Liefs
Jan

  • 03 November 2009 - 14:40

    Clara:

    Hei Janneman

    Leuk om je avonturen zo te kunnen volgen. We lezen je!

    groeties & nog heel veel geluk daar in Afrika
    Clara

  • 05 November 2009 - 18:17

    Wim Verbessem:

    Knap Jan, ben hier op je reisverslag door Afrika gestoten. Vind sjiek, de sas in de brousse :).

    Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Into the Pearl of Africa

Recente Reisverslagen:

07 December 2009

And now..

30 November 2009

en het gaat maar door..

23 November 2009

Le royaume de débrouillardise

16 November 2009

Le royaume de poussiere

16 November 2009

Onderweg
Jan

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 51479

Voorgaande reizen:

03 Mei 2010 - 17 September 2010

Via Don Bosco naar Congo

15 Oktober 2009 - 12 December 2009

Into the Pearl of Africa

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: